De veiling van de inboedel en inventaris van Office Centre is gestart bij veilinghuis BVA Auctions. Dit gebeurt per vestiging. In totaal gaan voor de vestiging in Nieuwegein 678 kavels onder de digitale hamer, onderverdeeld in consumentenelectronica (20), gereedschap (41), ICT (10), kantoorinrichting (15), keuken (10), meubel (17), tuindecoratie en inrichting (17), verzamel (44), winkelinventaris (7), woninginrichting (17). Deze veiling sluit maandag 25 april om 14.00 uur. Inmiddels lopen ook veilingen met veel kavels voor onder meer Amsterdam, Amersfoort, Boven-Leeuwen, Harlingen, Hilversum, Leiden en Zevenbergen.
Duidelijk is wel dat de veiling populair is, gezien het aantal biedingen dat nu al gedaan is. Zo is op een kavel van 26 dozen printpapier al 18 keer geboden. De teller staat nu op 275 euro. Wel zelf ophalen op 29 aprill bij het veilinghuis in Nieuwegein. In de veiling veel losse produkten, kluizen, laptopstandaards etc. en ook partijen toners en cartridges, computer en office supplies,
Wat zijn de kosten bij BVA?
Opgeld / veilingkosten: 16% van de bieding, of zoveel meer of minder als BVA voorafgaand aan de veiling kenbaar maakt, als opgeld voor BVA én vermeerderd met de over dit bedrag aan opgeld verschuldigde 21% BTW; U betaalt dus altijd 40% meer dan uw hoogste bod.
Onze tip: Controleer altijd op de website van Magnolia of u bij ons niet voordeliger uit bent: denk aan 16% extra kosten 'opgeld', u dingt slechts mee met het 'hoogste bod' en 'bereken de kosten om het bij u te verkrijgen'.
- Bovendien heeft u 'garantie-tot-de-deur' omdat het om een veilingproduct gaat. - Vaak koopt u niet een product, maar een kavel. (denk aan ongewenste extra producten) - Controleer vooraf of het door u aangekochte goed wel of niet aftrekbaar is bij de Belastingdienst. - U koopt tenslotte niet een goed van de voormalige eigenaar, maar via een veilingbedrijf.
Het doek is definitief gevallen voor Office Centre: er is geen koper voor de boedel.De curator is er niet in geslaagd een koper te vinden die alle onderdelen van de organisatie wil overnemen. Twaalf medewerkers die nog actief zijn gaan over naar Staples.die nog wel onderdeel blijft van Standard Investment.
Vanaf per direct zijn alle vestigingen gesloten en is het personeel uit dienst. Er is een organisatie in de arm genomen om een veiling van de inboedel en de inventaris van het hoofdkantoor en de winkels voor te bereiden, zo vertelt ons de curator Rinke Dulack van Van Benthem & Keulen. Deze zal ergens in de komende zes weken zijn beslag krijgen. Alle panden moeten uiterlijk 1 juli leeg zijn opgeleverd aan de eigenaren. “We hadden op meer gehoopt, maar het is wat het is”, aldus curator Dulack.
Schuldenlast 70 miljoen euro Office Centre heeft in de jaren 2020 en 2021 een verlies geleden van 34 miljoen euro. Op dit moment staat een schuld uit van 40 miljoen euro bij concurrente crediteuren. huisbank ABN AMRO heeft een vordering ingediend van 15,6 miljoen euro en de fiscus heeft nog ruim 14 miljoen tegoed.
Maritiem Expert valt hier buiten. Er lopen nog onderhandelingen over de overname daarvan. De curator verwacht die onderhandelingen op korte termijn te kunnen afronden. Bron: KBM Vakblad
Schuldenlast Office Centre bedraagt 70 miljoen euro
Office Centre heeft in de jaren 2020 en 2021 een verlies geleden van 34 miljoen euro. Op dit moment staat een schuld uit van 40 miljoen euro bij concurrente crediteuren. De winkels blijven in elk geval tot 13 april open. Op dit moment is een tweede biedingsronde aan de gang. Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het eerste verslag van de curator, dat onlangs verscheen.
Zier hieronder de omzet van Nederland, Duitsland, alsmede andere overnames over de afgelopen vier jaar.
Jaaromzet
Winst & Verlies
Balanstotaal
2018
€ 44.939.149,00
|
€ 11.100.664,00
|
€ 48.275.850,00
2019
€ 120.027.749,00
|
-€ 591.255,00
|
€ 73.684.712,00
2020
€ 186.200.044,00
|
-€ 19.190.352,00
|
€ 61.501.169,00
2021
€ 130.055.657,00
|
-€ 15.178.185,00
|
€ 55.388.132,00
De financiële gegevens betreffen de geconsolideerde cijfers van moedervennootschap NOCB. In deze geconsolideerde cijfers zijn de activa en resultaten van alle (klein)dochtervennootschappen van NOCB opgenomen. De cijfers over de jaren 2018, 2019 en 2020 zijn afkomstig uit de jaarrekening 2019 en de voorlopige jaarrekening 2020. De cijfers over 2021 zijn afkomstig uit de financiële administratie van NOC en NOCB en zijn niet ge-audit. Het hierboven opgenomen verlies in 2021 betreft het resultaat voor belastingen.
Schuldenlast ruim 70 miljoen euro Office Centre heeft in de jaren 2020 en 2021 een verlies geleden van ruim 34 miljoen euro. Op dit moment staat een schuld uit van 40 miljoen euro bij concurrente crediteuren | Huisbank ABN AMRO heeft een vordering ingediend van 15,6 miljoen euro en de fiscus heeft nog ruim 14 miljoen tegoed.
NOC had per datum faillissement vorderingen op (handels)debiteuren ter hoogte van in totaal € 1.263.425,94
Pandrecht
Op het moment van faillissement waren er 438 personeelsleden in dienst. De panden zijn gehuurd, met uitzondering van het hoofdkantoor in Almere. De huisbank ABN AMRO heeft inmiddels al hypotheekrecht op het pand en pandrecht op de bedrijfsmiddelen (kantoor- en winkelinventaris) uitgeoefend. Alsmede vorderingen op grond van verschillende leningen en kredieten. Een andere financier, October Factory S.A.S., heeft een vordering ingediend in het faillissement van NOCB ter hoogte van € 2.486.861,41. Dit is een Europese Fintech die bedrijven financiert met lagdrempelige kredietfaciliteiten. Aandeelhouders zijn met name verzekeringsmaatschappijen en banken als Allianz, Matmut en CNP. De Nederlandse vestiging houdt zetel aan de Herengracht in Amsterdam. Over vorderingen van preferente crediteuren als de belastingdienst en UWV wordt in het verslag niet gesproken. Een deel van de voorraad is geleverd onder eigendomsvoorbehoud. In de eerste verslagperiode hebben circa 35 crediteuren een beroep gedaan op een eigendomsvoorbehoud. Van 16 crediteuren is dit beroep afgewezen omdat van deze crediteuren geen zaken in het faillissement zijn aangetroffen, mogelijk wegens oneigenlijke vermenging, of omdat zij geen vordering (meer) hebben op NOC. Het eigendomsvoorbehoud van 13 crediteuren is rechtsgeldig bevonden, waarbij er ten aanzien van 6 crediteuren nog geen uitsluitsel bestaat over de hoogte van hun vordering. 6 crediteuren dienen het beroep op het eigendomsvoorbehoud nader te onderbouwen aan de hand van bewijs-stukken. In totaal hebben 13 crediteuren een beroep gedaan op een recht van reclame. Deze crediteuren pretenderen eveneens een eigendomsvoorbehoud te hebben.
KantoorExpert
Daarnaast is NOCB eigenaar van 100% van de aandelen in KantoorExpert Groep B.V. en OfficeCentre GmbH. Zo meldt het verslag van de curator. OfficeCentre GmbH bevindt zich in een zogenaamde vorläufiger Insolvenzverfahren. KantoorExpert Groep B.V. is eigenaar van 100% van de aandelen in Boekhandel van de Ven B.V., Gebr. Winter Amsterdam B.V., KantoorExpert B.V., Purchase Expert B.V. en Maritiem Expert B.V. De mogelijkheden voor het te gelde maken van de aandelenbelangen worden onderzocht. In een toelichting vertelt Frans Davelaar, eigenaar van Tilssons B.V., waaronder deze organisaties nu vallen. ”Juridisch klopt dit. Maar de activa zoals voorraden en immateriële activa als, handelsnamen en gebruiksrechten van de namen en de naam van de gebroeders Winter en de boekhandel van de Ven en de activiteiten van KantoorExpert zitten Tilssons B.V. Ook de recente overnames van Dieleman en Osinga waren activa transacties die zijn ondergebracht in Tilssons.” Bron KBM 8 april 2022 Bron: KBM vakblad
Faillissement voor Office Centre
Vanmorgen meldden we nog dat de Office Centre keten in Nederland surseance van betaling had verkregen, inmiddels blijkt dat dit in de loop van de dag is omgezet naar een faillissement, zo blijkt uit een brief van de directie aan leveranciers. Office Centre telt 32 vestigingen, er werken 1.500 medewerkers.
“Na koortsachtig overleg de afgelopen periode met een aantal belangrijke stakeholders van NOCB en NOC, heeft het bestuur van NOCB en NOC eind vorige week moeten constateren dat de vereiste steun van een aantal van deze stakeholders voor het verder vervolgen van het WHOA-traject ontbrak. Hiermee is de grondslag voor het WHOA-traject komen te vervallen”, zo meldt de directie van Office Centre in de brief.
New Office Centre B.V. en New Office Centre Beheer B.V. hebben daarop donderdag 24 februari een verzoekschrift naar de rechtbank gestuurd tot verkrijging van surseance van betaling. Inmiddels is deze surseance per heden omgezet naar een faillissement. Als curator is aangesteld mr. Rincke Dulack, advocaat bij Van Benthem & Keulen advocaten & notariaat in Utrecht. Deze meldt vandaag: “Hierbij informeer ik u dat de rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht, bij beschikkingen van 25 februari 2022 voorlopig surseance van betaling heeft verleend aan de besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid New Office Centre B.V. en New Office Centre Beheer B.V. Bij beschikkingen van 1 maart 2022 zijn de surseances van betaling ingetrokken en zijn de faillissementen van de vennootschappen uitgesproken. Mr. P.A.M. Penders is benoemd tot rechter-commissaris.” Op 2 maart 2022 is door de Rechtbank in Utrecht het faillisement voor alle vestigingen van New Office Centre BV en New Office Centre Beheer BV uitgesproken Mr. Dulack vervolgt in zijn mededeling aan de crediteuren: “De onderneming van gefailleerden zal worden voortgezet voor een periode van minimaal drie weken. Tijdens deze periode kunt u dus worden verzocht om (voor zover van toepassing) uw dienstverlening aan gefailleerden voort te zetten en/of bestellingen uit te leveren. Deze voortzetting betekent expliciet niet dat bepaalde overeenkomsten van gefailleerden gestand worden gedaan in de zin van artikel 37 Fw.
Diverse procedures
Begin februari deponeerde de eigenaar van de Office Centres in Nederland de melding van een herstructureringstraject, waarin volgens nieuwe faillissementswetgeving tijd kan worden verkregen om samen met crediteuren tot een oplossing te komen en zo de onderneming te kunnen voortzetten. In navolging daarop werd gisteren bekend dat, in navolging van eerdere berichtgeving van KBM, de Rechtbank Midden-Nederland, formeel voorlopige surseance verleend. Een crediteurenvergadering stond gepland op 19 mei. Nu, dus binnen een dag, is dat omgezet in een faillissement. Voor de 51 winkels in Duitsland is een andere procedure faillissement aangevraagd. Standard Investment nam de Office Centre organisatie in juni 2021 over van New Office Centre Beheer B.V. (NOCB), het bedrijf van Frans Davelaar en Goswin Feijen, die de winkelketen drie jaar eerder overnam van Staples. Een maand na de overname van Office Centre kocht Standard Investment de aandelen van Staples Benelux. Deze is niet bij deze regeling betrokken.
Corona-maatregelen als oorzaak
Office Centre stelt verder: “De strenge en langdurige coronamaatregelen die aan het bedrijfsleven in Nederland en Duitsland zijn opgelegd hebben geleid tot een sterke afname van het winkelbezoek bij Office Centre en daarmee van de omzet. De omzet van Office Centre is grotendeels afhankelijk van winkelbezoek en de sluiting van fysieke winkels in Duitsland gedurende 40 weken had een zeer negatief effect op onze financiële resultaten. Deze situatie werd verslechterd door de coronamaatregelen die opgelegd werden aan het bedrijfsleven in Nederland. De webwinkels van Office Centre bleken niet voldoende in staat dit grote omzetverlies te compenseren. Dit heeft geleid tot acute liquiditeitstekorten, onder andere als gevolg van sterk beperkte handelskredieten. De coronamaatregelen van begin 2020 en december 2021/januari 2022 waren te ingrijpend en de financiële situatie van Office Centre bleek aanzienlijk ernstiger dan verwacht.”
De curator
Dulack is sinds 1983 als advocaat werkzaam bij Van Benthem & Keulen in de praktijkgroep Herstructurering & Insolventie. Hij was eerder als curator actief bij de faillissementen van onder meer Vidrea Retail B.V., WFM People Nederland B.V. c.s., The Colour Kitchen B.V. c.s., Halfords Nederland B.V. MS Mode Nederland B.V. en CARe Schadeservice B.V. c.s. Het kantoor hoort bij de 20 grootste kantoren van Nederland en heeft onder meer een specialisatie in retail. Zo was men recent onder meer betrokken bij de opzet en implementatie van het distributienetwerk Miele Nederland B.V. in Nederland. Was er een samenwerking met Optitrade Retailgroep B.V. bij de ontwikkeling en implementatie van contracten met toeleveranciers en deelnemers en adviseerde het kantoor diverse retailbedrijven in strategische HR trajecten, medezeggenschap en reorganisaties, als ook het voorzien in arbeidsrechtelijke ondersteuning op het gebied van arbeidsvoorwaarden, ziekte en ontslag.Bron KBM 1 maart 2022 Bron: KBM Vakblad
Office Centre in zwaar weer
Office Centre: het zoveelste herstructureringstraject / overname
New Office Centre Beheer B.V. (de moederorganisatie van Office Centre in Nederland en Duitsland) en New Office Centre B.V. (de Nederlandse operationele activiteiten) (gezamenlijk: Office Centre) hebben bij de Rechtbank Midden-Nederland een melding gedeponeerd voor de start van een herstructureringstraject, zo melden zij in een brief aan hun crediteuren. Daarbij vraagt het bedrijf aan de Rechtbank tijd om met de crediteuren tot een schuldenovereenkomst te komen. De ontstane schulden worden per 7 februari bevroren. Leveranciers wordt wel gevraagd te blijven leveren op basis van de gemaakte afspraken. Bestellingen, leveringen en verplichtingen vanaf 7 februari worden dus door Office Centre binnen de overeengekomen betalingscondities voldaan.
De melding aan de rechtbank betreft het voorbereiden en aanbieden van een onderhands akkoord aan schuldeisers . Dit op basis van de nieuwe Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA), waarmee het mogelijk is om zonder instemming van alle schuldeisers toch een akkoord bereiken op een schuldregeling.
In een reactie stelt Office Centre: “Door onze schulden te reorganiseren, kan de Groep door. Met vrijgekomen liquiditeit kunnen verplichtingen worden afgewikkeld en kosten worden gereduceerd. Er is toekomstperspectief voor de onderneming in normale marktomstandigheden en wanneer de onderneming de tijd krijgt om zijn omni-channel strategie te verwezenlijken. Maar het voortbestaan van NOCB kan alleen als we door een akkoord met de schuldeisers een nieuwe financiële situatie hebben gecreëerd,” aldus de onderneming. Een van die schuldeisers is eredivisieclub FC Groningen, waar Office Centre formeel tot half 2023 shirtsponsor is.
De voetbalclub dreigt door de ontstane situatie 1 miljoen euro mis te lopen.
Rust creëren
In een brief aan de leveranciers stelt Office Centre: “Het doel van de afkoelingsperiode is om rust rond de onderneming te creëren. Tijdens de afkoelingsperiode kunnen schuldeisers geen verhaal nemen op of goederen opeisen uit het vermogen van Office Centre. Eventuele verzoeken tot faillietverklaring van Office Centre worden opgeschort.
Een verzuim in de nakoming van verplichtingen in de periode voor de fixatiedatum levert geen grond op voor opschorting, ontbinding of wijziging van de overeenkomst tussen Office Centre en de leverancier.“
CEO Marc-Derek Schönberger besluit de brief: “ Voor de 1.500 medewerkers van Office Centre in Nederland en Duitsland en alle leveranciers van onze 32 winkels in Nederland en 51 winkels in Duitsland en onze online webshops breekt, net als voor het management team, de directie en de eigenaren van Office Centre, een moeilijke tijd aan. We zullen er alles aan doen om een schuldeisersakkoord te laten slagen om de toekomst van Office Centre te verzekeren.”
Standard Investment nam de Office Centre organisatie in juni 2021 over van New Office Centre Beheer B.V. (NOCB), het bedrijf van Frans Davelaar en Goswin Feijen, die de winkelketen drie jaar eerder overnam van Staples. Een maand na de overname van Office Centre kocht Standard Investment de aandelen van Staples Benelux. Deze is niet bij deze regeling betrokken.
Corona-maatregelen als oorzaak
Office Centre stelt verder: “De strenge en langdurige coronamaatregelen die aan het bedrijfsleven in Nederland en Duitsland zijn opgelegd hebben geleid tot een sterke afname van het winkelbezoek bij Office Centre en daarmee van de omzet. De omzet van Office Centre is grotendeels afhankelijk van winkelbezoek en de sluiting van fysieke winkels in Duitsland gedurende 40 weken had een zeer negatief effect op onze financiële resultaten. Deze situatie werd verslechterd door de coronamaatregelen die opgelegd werden aan het bedrijfsleven in Nederland. De web-winkels van Office Centre bleken niet voldoende in staat dit grote omzetverlies te compenseren. Dit heeft geleid tot acute liquiditeitstekorten, onder andere als gevolg van sterk beperkte handelskredieten. De coronamaatregelen van begin 2020 en december 2021/januari 2022 waren te ingrijpend en de financiële situatie van Office Centre bleek aanzienlijk ernstiger dan verwacht.”
Volgende stap
Office Centre heeft dus op 7 februari een WHOA startverklaring ingediend bij de Rechtbank Midden-Nederland en zij zal de rechtbank verzoeken om een herstructureringsdeskundige aan te stellen. De herstructurerings-deskundige is een onafhankelijke expert die het belang van de gezamenlijke crediteuren bewaakt. De directie van Office Centre blijft tijdens het WHOA traject bevoegd om te handelen namens de onderneming, met dien verstande dat de herstructureringsdeskundige exclusief bevoegd is tot het opstellen en voorleggen van een herstructurerings-plan. De rechtbank kan Office Centre tevens een afkoelingsperiode van enkele maanden verlenen zodat de herstructureringsdeskundige het WHOA akkoord in relatieve rust kan voorbereiden en de onderneming haar activiteiten kan voortzetten.
In de brief staat dat Office Centre als fixatiedatum voor de schulden 7 februari 2022 wil aanhouden. En als de inventarisatie van de schuldeisers is afgerond kan tijdens een zogeheten homologatiezitting bij de Rechtbank worden beslist over het WHOA-akkoord
WHOA
De WHOA helpt bedrijven die door hoge schulden failliet dreigen te gaan, terwijl ze nog wel levensvatbare bedrijfsactiviteiten hebben. Door hun schulden te reorganiseren, kunnen deze bedrijven door. Ook bedrijven met onvoldoende overlevingskansen hebben baat bij de WHOA, omdat zij zonder faillissement kunnen stoppen. De ondernemer met schulden (de schuldenaar) kan het WHOA-traject ook zelf in gang zetten.
Bedrijven met toekomstperspectief hebben met de WHOA een instrument in handen om faillissement te voorkomen. De schuldenaar overlegt met schuldeisers. Deze afspraken worden vastgelegd in een conceptakkoord. Over dit conceptakkoord van de schuldenregeling moet worden gestemd. Daarna bevestigt de rechtbank (homologatie) het akkoord op de voorgestelde schuldenregeling. Ook als niet alle bij het akkoord betrokken schuldeisers of aandeelhouders instemmen. Dit wordt ook wel een dwangakkoord genoemd, omdat schuldeisers en aandeelhouders zich door deze wet aan het akkoord moeten houden. Zelfs als ze genoegen moeten nemen met bijvoorbeeld een gedeeltelijke afboeking, kwijtschelding van de schulden of uitstel van betaling. De ondernemer met schulden houdt tijdens het WHOA-traject de controle over zijn onderneming en kan blijven ondernemen. Binnen de WHOA spreek je hier van een reorganisatie-akkoord.
Bedrijven zonder toekomstperspectief kunnen de WHOA inzetten voor de financiële afwikkeling van een onderneming. De WHOA maakt het mogelijk om gecontroleerd te stoppen terwijl je zeggenschap over je onderneming houdt. Hiermee kun je grote financiële schade voorkomen. Dit in tegenstelling tot een faillissement waarbij een curator je bedrijf overneemt en jij zelf geen inspraak meer hebt. Binnen de WHOA spreek je hier van een liquidatie-akkoord.
Ook wat betreft lopende overeenkomsten zoals huur verandert er wat door de WHOA. De huurder kan deze met toestemming van de rechter eenzijdig beëindigen, als de verhuurder niet instemt met een voorgestelde vrijwillige wijziging of beëindiging. Bron KBM 14 februari 2022Bron: KBM vakblad
Wat betekent dit voor Quantore? In 2019 is Quantore met New Office Centre (NOC) een meerjarige samenwerking aangegaan voor het beleveren van winkels en het verzorgen van hun online business. In 2020 zijn hier de eerste stappen in gezet, waarbij Quantore de online orders voor NOC in Nederland verzorgde en een beperkt assortiment voor de Nederlandse winkels voor haar rekening nam. Medio 2021 is NOCB overgenomen door investeringsmaatschappij Standard Investment. De samenwerking met NOCB heeft tot op heden niet tot het verwachte inkoopvolume en toegang tot een nieuwe afzetmarkt (Duitsland) geleid. Deze nieuwe ontwikkeling maakt dit groeiperspectief nog onzekerder. Quantore heeft de debiteurenrisico’s echter goed afgedekt en altijd binnen de door de kredietverzekering gestelde limieten geleverd aan Office Centre. Hierdoor loopt Quantore geen additionele risico’s.
We willen onderstrepen dat we het erg vervelend vinden voor het management en de medewerkers van Office Centre, dat zij zich nu in deze situatie bevinden. Wij wensen hen veel sterkte toe.
Curator zoekt doorstart Office Centre na faillissement
Direct na het uitspreken van het faillissement van Office Centre afgelopen dinsdag 1 maart is de curator mr. Rincke Dulack tot afspraken gekomen met alle betrokken partijen om de onderneming in de komende weken voort te zetten. De winkels blijven tot nader order open en alle klanten kunnen hun bestellingen dus gewoon blijven plaatsen en deze worden ook geleverd. Tegelijkertijd is een verkooptraject voor de activiteiten van Office Centre opgestart.
Situatie op dit moment Op dit moment worden alle geïnteresseerde partijen voor een doorstart geïnventariseerd. Op korte termijn zal aan hen biedingsinformatie worden verstrekt. Naar aanleiding daarvan kunnen biedingen worden gedaan op (delen van) de onderneming van Office Centre en/of op de aandelen van Maritiem Expert B.V. Office Centre zet onderneming de komende weken dus voort en is op zoek naar een geïnteresseerde partij voor een overname van de activiteiten. Office Centre is dé plek voor kantoorartikelen en –oplossingen voor alle ondernemers in Nederland: van inkt, toner, papier en schrijfwaren tot kantoormeubilair en elektronica als laptops, printers en papierversnipperaars. Ook kunnen klanten bij de 32 vestigingen terecht voor drukwerk, frankeer- en verzendoplossingen en technische ondersteuning voor ICT-vraagstukken. Alles onder één dak. De dochteronderneming Maritiem Expert B.V., onderdeel van de Kantoor Expert Groep (niet failliet), verzorgt vergelijkbare diensten voor de scheepvaartbranche.
FC Groningen 1 miljoen misgelopen Duidelijk is inmiddels dat FC Groningen 925.000 euro misloopt, doordat hoofdsponsor Office Centre failliet is. De club had nog bijna een miljoen euro tegoed van het bedrijf dat in kantoorartikelen deed. De club is op dit moment hard bezig om alle uitingen van Office Centre te verwijderen. Dat is volgens Gudde geen gemakkelijk klusje. ‘Het is best wel een puzzel’, zegt de directeur. ‘Onze shirts zijn gesublimeerd, dus bij de productie wordt alles erin gedrukt. Het ziet er echt niet uit als we er nu iets overheen gaan plakken, dus zijn we bezig om iets over de sponsornaam te naaien, zodat het er mooi uit ziet. Afgelopen zaterdag tegen Feyenoord speelde de Groningers met een wit vlak .’
Niet verwacht Toen de overname in juli 2021 definitief zijn beslag kreeg, was de financiële situatie van Office Centre ook al alles behalve florissant. Maar de nieuwe eigenaar ging ervanuit dat het grootste leed van de coronacrisis achter de rug was. ‘Nadat het vaccin er was, en iedereen die dat wilde gevaccineerd kon worden, hadden wij niet verwacht dat een nieuwe coronavariant zou leiden tot voortzetting van de ingrijpende beperkingen,’ zegt Hendrik-Jan ten Have, directeur van Standard Investment, in het FD. Bovendien meende Ten Have dat de vraag naar kantoorartikelen groot zou blijven omdat mensen bij het inrichten van hun thuiswerkplek nieuwe spullen nodig hadden. Een groot deel van de omzet van Office Centre komt echter van winkelbezoek. De nieuwe harde lockdown die het kabinet deze winter instelde om de milde Omicron-variant te bestrijden kwam daarom hard aan, zo hard dat het bedrijf het niet heeft weten te bolwerken. Bij Office Centre werken 550 mensen.
Achtergrond Begin februari deponeerde de eigenaar van de Office Centres in Nederland de melding van een herstructureringstraject, waarin volgens nieuwe faillissementswetgeving tijd kan worden verkregen om samen met crediteuren tot een oplossing te komen en zo de onderneming te kunnen voortzetten. In navolging daarop werd gisteren bekend dat, in navolging van eerdere berichtgeving van KBM, de Rechtbank Midden-Nederland, formeel voorlopige surseance verleend. Een crediteurenvergadering stond gepland op 19 mei. Nu, dus binnen een dag, is dat omgezet in een faillissement. Voor de 51 winkels in Duitsland is een andere procedure faillissement aangevraagd. Lees hier. Standard Investment nam de Office Centre organisatie in juni 2021 over van New Office Centre Beheer B.V. (NOCB), het bedrijf van Frans Davelaar en Goswin Feijen, die de winkelketen drie jaar eerder overnam van Staples. Een maand na de overname van Office Centre kocht Standard Investment de aandelen van Staples Benelux. Deze is niet bij deze regeling betrokken. Bron KBM vakblad
Product aanvraag
Kies een gratis geschenke uit onderstaande lijst: Kies gratis geschenken uit onderstaande lijst: